Malines Group | Faq
Algemeen
Alles over asbest
Wat is asbest?
Asbest is een enorm veelzijdig product met zeer sterke eigenschappen dat decennia lang werd gebruikt in bouw- en andere materialen in meer dan 3500 toepassingen. Asbest is zeer schadelijk voor de gezondheid. Blootstelling aan Asbest kan (mesothelioom) longvlieskanker tot gevolg hebben. De beschadiging of veroudering van asbestmaterialen bv. door erosie heeft als gevolg dat het gezondheidsrisico alleen maar toeneemt. Sinds 1998 bestaat er een verbod op productie van asbest, sinds 2001 bestaat er een verbod op gebruik van asbest. Jaarlijks zijn er gemiddeld 200 dodelijke slachtoffers ten gevolge van longvlieskanker waarvan een blootstelling aan asbest de oorzaak is.
Verplicht asbestattest bij verkoop
Sinds 23 november 2022 is de aanwezigheid van een Asbestinventarisatieattest bij verkoop van een woning of constructie opgericht voor 2001 wettelijk verplicht.
Deze attesten stellen de overheid in staat om in het kader van de Europese regelgeving, de aanwezigheid van asbest te inventariseren en versneld af te bouwen, met als doel:
- een versnelde verwijdering te realiseren van
risicovolle asbesttoepassingen tegen 2034; - andere asbestproducten in slechte staat tegen 2040;
Vanaf 2040 enkel veilig beheer van niet risicovolle toepassingen
Wat als er asbest aanwezig is in mijn te verkopen eigendom?
Er bestaat hedendaags (nog) geen wettelijk kader dat een particulier verplicht om het aanwezige asbest op of aan een goed te verwijderen, doch zijn er wel een aantal wettelijke bepalingen waarmee men rekening dient te houden wanneer men werken gaat uitvoeren aan een gebouw waar asbest aanwezig is, zo mogen er bijvoorbeeld geen asbestmaterialen worden ingekapseld of worden verborgen. Ook moeten bij de verwijdering van asbest wettelijke voorschriften worden gerespecteerd. De vermeldingen op het Asbestinventarisatieattest is een advies dat in dit geval de koper informeert, doch geen verplichtingen oplegt. Het is uiteraard mogelijk dat de overheid in de toekomst bijkomende maatregelen uitwerkt om de versnelde verwijdering mogelijk te maken, het is dan ook zeer waarschijnlijk dat de overheid hierbij ondersteuning zal bieden.
Alles over het energieprestatiecertificaat (EPC)
Wat is een EPC?
EPC is de afkorting van energieprestatiecertificaat en wordt opgemaakt door een door de overheid erkende energiedeskundige. Het EPC informeert mogelijke kopers of huurders hoe energiezuinig een woning is. De energiezuinigheid wordt weergegeven met een EPC-label. Dit label gaat van een rode letter F (slechte score) tot een donkergroene A+ (heel goede score).
Op het EPC staat ook de energiescore van de wooneenheid in kWh/m² jaar (kilowattuur per vierkante meter per jaar). Hoe lager die energiescore, hoe energiezuiniger de wooneenheid is. In het EPC staan ook aanbevelingen over hoe de wooneenheid nog energiezuiniger gemaakt kan worden.
Het EPC legt geen eisen of verplichtingen op aan het gebouw of de eigenaar/koper, doch alle woningen en appartementen die sinds 2023 zijn aangekocht met EPC-label E of F, moeten verplicht gerenoveerd worden naar EPC-label D of beter, binnen de 5 jaar na aankoop. Na de werken dient er opnieuw een EPC worden opgemaakt om de energetische ingrepen te bewijzen.
Vanaf 2028 wordt dit aangescherpt tot label C, vanaf 2035 tot label B en vanaf 2040 tot label A. Hiervoor gelden bepaalde uitzonderingen bij aankoop van onroerend erfgoed of sloop. Hou er rekening meet dat de energiedeskundige bij de opmaak van een EPC enkel rekening kan houden met de aanwezigheid van isolatiematerialen of gebruikte materialen die hij zelf visueel kan vaststellen of waarvan de aanwezigheid kan aangetoond worden aan de hand van:
- Een lastenboek met beschrijving van gebruikte materialen,
- Uitvoerings-, en/of bouwplannen,
- Technische fiches van gebruikte materialen,
- Facturen en/of verklaringen van een aannemer,
- Foto’s van de uitgevoerde werken
Het is aan de eigenaar verkoper om de nodige bewijsstukken voor te leggen bij de opmaak van het EPC zodat hij hiermee rekening kan houden bij de opmaak, zo niet worden mogelijk uitgevoerde renovaties of energievriendelijk investeringen niet meegerekend in het rapport en wordt er uitgegaan van standaardwaarden. Een tip is dus om een map aan te leggen om deze te kunnen voorleggen aan de energiedeskundige bij de opmaak van het EPC.
Hoe lang is een EPC geldig?
Een EPC attest is 10 jaar geldig, doch alle attesten die opgemaakt zijn voor de datum van 1 januari 2019 zijn niet meer geldig en dienen vernieuwd te worden in geval van verkoop van een eigendom, dit met uitzondering van een EPC-Bouw (nieuwbouw) welke zijn geldigheid van 10 jaar blijft behouden ook indien dit is opgemaakt voor 1 januari 2019.
Voor lopende huurcontracten die ingegaan zijn op een bepaalde datum en waarvan het EPC intussen is verlopen of vervallen dienen niet vernieuwd te worden. Het is pas bij het te huur stellen of de opmaak van een nieuw huurcontract dat er een geldig EPC dient aanwezig te zijn.
Waarom heb ik een EPC nodig?
De aanwezigheid van een EPC is in het kader van de informatieplicht wettelijk verplicht wanneer u een woning wil verkopen of verhuren. Zodra u een woning te koop of te huur aanbiedt, moet u over een geldig energieprestatiecertificaat beschikken. Het Vlaams Energie Agentschap voert hierop regelmatig controles uit, bij afwezigheid van een EPC kan een boete worden opgelegd van 500 tot 5000 euro.
Wat als ik een woning aankoop met een slechte EPC-score?
Alle woningen en appartementen die sinds 2023 zijn aangekocht met EPC-label E of F, moeten verplicht gerenoveerd worden naar EPC-label D of beter, dit binnen de 5 jaar na aankoop. Na de werken dient er opnieuw een EPC worden opgemaakt om de energetische ingrepen te bewijzen.
Vanaf 2028 wordt dit aangescherpt tot label C, vanaf 2035 tot label B en vanaf 2040 tot label A.
Hiervoor gelden bepaalde uitzonderingen bij aankoop van onroerend erfgoed of sloop.
Wat is een EPC gemene delen?
Het EPC van de gemeenschappelijke delen van een appartementsgebouw geeft aan hoe energiezuinig de gemeenschappelijke delen (vloeren, muren, daken,...) en de collectieve installaties zijn. Sinds 1 januari 2024 moeten alle appartementsgebouwen met minimum twee wooneenheden wettelijk verplicht beschikken over een EPC gemeenschappelijke delen. Deze verplichting staat los van verkoop of verhuur. Het EPC gemene delen wordt meestal aangevraagd en beheerd door de syndicus.
Heeft een slecht EPC invloed op mijn verkoop?
Sinds de invoering van de renovatieplicht in 2023 moeten alle woningen en appartementen die zijn aangekocht met EPC-label E of F, verplicht gerenoveerd worden naar EPC-label D of beter, binnen de 5 jaar na aankoop. Na de werken dient er opnieuw een EPC worden opgemaakt om de energetische ingrepen te bewijzen. Vanaf 2028 wordt dit aangescherpt tot label C, vanaf 2035 tot label B en vanaf 2040 tot label A.
Hiervoor gelden bepaalde uitzonderingen bij aankoop van onroerend erfgoed of sloop. Deze maatregelen legt bijkomende verplichtingen op aan de kopers welke extra financiële druk creëert bij de aankoop van een woning, met als gevolg dat de prijzen van niet energiezuinige woningen onder druk komen te staan.
Uit de laatste statistieken blijk dat woningen met een slechte energiescore 4 à 5% in prijs zijn gedaald en nog altijd onder druk staan.
Alles over ons
Malines Group is sinds 1992 een gevestigde waarde op de Mechelse vastgoedmarkt. Malines Group werd opgericht in 1992 onder door de toenmalige oprichter zaakvoerder, welke de zaak in 2001 heeft overgelaten. Gezien de oprichter, die sinds 2001 niets meer met de zaak te maken had, er destijds voor gekozen had om de firma zijn persoonsnaam toe te kennen, werd door de huidige zaakvoerders in 2017 beslist om een naamswijziging door te voeren. Malines Group beschikt vandaag over twee innovatieve kantoren in Mechelen en in Blaasveld, met op dit ogenblik 12 ervaren en deskundige medewerkers die elk op hun beurt expert zijn in hun vakgebied binnen de vastgoedmarkt.
Waarvoor kan u bij Malines Group terecht?
Als koper of verkoper kan u bij Malines Group terecht voor de aankoop of verkoop van uw eigendom. Dit binnen alle prijsklassen, zowel voor bestaand vastgoed als voor nieuwbouw. Malines Group begeleidt u graag naar het zoeken van uw droomwoning, investering of het vinden van de geschikte koper voor uw eigendom.
Als huurder of verhuurder kan u bij Malines Group terecht voor de huur of verhuur van uw woning, tevens kan u als verhuurder beroep doen op Malines Group voor het beheer of rentmeesterschap van uw eigendom(men) of patrimonium.
Als eigenaar, handelaar, bouwheer of ontwikkelaar kan u bij Malines Group terecht voor de commercialisatie en verkoop van uw eigendom of project.
Malines Group staat u als eigenaar tevens graag bij met de uitwerking, ontwikkeling en realisatie van een project, zowel groot als klein.
In welke regio is Malines Group actief?
Malines Group heeft zijn oorsprong in Mechelen en beschikt tevens ook over een kantoor in Blaasveld. De actieradius van Malines Group situeert zich voornamelijk in een perimeter van +/-20 km rondom Mechelen en Blaasveld-Willebroek. Uiteraard is dit niet limitatief en is Malines Group ook actief in regio’s buiten deze perimeter.
Blijf op de hoogte van nieuwe panden
Op zoek naar een nieuwe woonst of investering maar regelmatig het gevoel dat u te laat bent en achter het net vist? Maak via deze link een zoekprofiel aan met de door u gewenste zoekcriteria.
U krijgt dan 7 dagen voordat wij adverteren op de verschillende portaalsites een e-mail met de voorstelling van het pand dat u mogelijks kan interesseren, zo wordt u als eerste op de hoogte gebracht van de nieuwe panden in portefeuille.
Wijzigen de criteria doorheen uw zoektocht, of hebt u in tussentijd een eigendom gevonden, dan kan u ten allen tijde uw zoekcriteria aanpassen of uitschrijven.
Voor nieuwbouw projecten kan u zich inschrijven via deze link.
Zo kunnen wij onze service optimaliseren en u zo goed mogelijk van dienst zijn.
Wij zijn ook actief op sociale media. Like onze facebookpagina en/of volg ons op Instagram, LinkedIn of TikTok, zodat u alvast onze nieuwe advertenties in uw newsfeeds ziet verschijnen.
Hoe kies je de juiste makelaar voor de verkoop van uw eigendom?
In welke taal moet ik een huurovereenkomst of verkoopovereenkomst opmaken?
In geval van een juridisch geschil zal de rechtbank die bevoegd is worden bepaald door de plaats waar het betreffende goed is gelegen. Zo zal voor alle in Vlaanderen gelegen eigendommen een Nederlandstalige rechtbank bevoegd zijn. De taalwetgeving verbiedt een Nederlandstalige rechtbank om anderstalige dossiers te behandelen, daarom is het juridisch verplicht om een overeenkomst voor in Vlaanderen gelegen eigendommen altijd in het Nederlands op te stellen en te ondertekenen, ook al is één of meerdere partijen de taal niet machtig.
Voor deze reden zal Malines Group alle overeenkomsten en contracten enkel in de Nederlandse taal opmaken.
Er kan wel een vertaalde versie van het contract als bijlage worden bijgevoegd. Het is de verantwoordelijkheid van de koper/huurder of andere partij, indien hij anderstalig is, om zichzelf in te lichten of te laten inlichten over de inhoud van het contract of overeenkomst.
Is investeren in vastgoed (nog) een goed idee?
Kan ik mijn huurovereenkomst/verkoopovereenkomst digitaal ondertekenen?
Het antwoord is ja. Malines group gebruikt hiervoor het platform Connective voor het ondertekenen van juridische verkoopdocumenten of het platform Rentio voor het ondertekenen van huurovereenkomsten en gerelateerde documenten. De gekwalificeerde digitale handtekening die wordt gebruikt via bovenstaande platformen voor digitale ondertekeningen zijn juridisch erkend en is de veiligste vorm van digitaal ondertekenen. De digitale ondertekeningen kunnen gebeuren via Itsme of EID waarvoor men in bezit dient te zijn van een EID-kaartlezer, de identiteitskaart van de ondertekenaar en de PIN-code van de identiteitskaart.
Via welke kanalen kan ik (het aanbod) van Malines Group terugvinden?
U kent Malines Group mogelijks van een samenwerking die u in het verleden zelf reeds heeft mogen ervaren, of via familie, vrienden, kennissen, collega’s. Is het niet via deze weg dan zijn wellicht onze talrijke verkoop of verhuurborden langs de straatzijde u al opgevallen.
Ons aanbod kan u terugvinden op onze eigen website alsook op een selectie van de belangrijkste portaalsites in Vlaanderen zoals Immoweb, Immoscoop & Luxevastgoed.
Malines Group is ook zeer actief met posts, videos en advertenties op verschillende social media kanalen, waaronder Facebook, Instagram, TikTok en LinkedIn.
Tevens investeert Malines Group in visibiliteit via verschillende mediacampagnes zoals flyers, billboards, publicaties, enz… .
Malines Group draagt ook graag zijn steentje bij aan het sociale aspect en het verenigingsleven, door bijvoorbeeld hun steun aan enkele lokale verenigingen of initiatieven.
Waarom zou ik beroep doen op Malines Group voor de verkoop of verhuur van mijn woning/eigendom?
Wat als een eigendom is gelegen in overstromingsgevoelig gebied?
Deze informatie is cruciaal om als koper het risico tot overstroming van een eigendom te kunnen inschatten. Al is het in de praktijk niet altijd zo dat een eigendom, dat geheel of gedeeltelijk gelegen is in een overstromingsgevoelig gebied, in een recent of een ver verleden reeds slachtoffer is geweest van wateroverlast. Deze kaarten houden ook rekening met waterlopen die al dan niet in de buurt zijn gelegen en die mogelijks zouden kunnen overstromen zonder dat dit ooit in het verleden reeds het geval zou zijn geweest.Indien je een bouwgrond koopt in een overstromingsgevoelig gebied zou dit een invloed kunnen hebben in de beoordeling van de bevoegde instanties om al dan niet een omgevingsvergunning af te leveren of te weigeren.
Wat is een overbruggingskrediet?
Een overbruggingskrediet is een financiering die vaak wordt gebruikt wanneer iemand een nieuw huis of eigendom wil kopen voordat zijn huidige eigendom is verkocht.
Het is een kortlopend krediet dat wordt gebruikt om de tijd te overbruggen tussen de aankoop van een nieuw onroerend goed en de ontvangst van gelden uit de verkoop van een ander onroerend goed.
Veelal wordt een overbruggingskrediet aangegaan voor de aankoop van nieuwbouw, dit om de bouwtermijn te overbruggen, in afwachting van de verkoop van het huidige eigendom.
Deze lening wordt vaak afgelost zodra het huidige eigendom is verkocht.
Wat is een overstromingsrapport of Risicokaart overstromingsgevoelige gebieden?
De ‘Watertoets’ en de ‘Risicokaart overstromingsgevoelige gebieden’ is verplicht mee te delen bij de verkoop of verhuur van vastgoed. Heden wordt er een onderscheid gemaakt tussen het perceel en het gebouw en het effectieve overstromingsrisico.
Het overstromingsrapport of de watertoets is een rapport dat een quotatie weergeeft van perceel of gebouw met betrekking tot het risico en welke type overstroming een gebied of gebouw zou kunnen overstromen. De ‘Risicokaart overstromingsgevoelige gebieden’ geeft weer of een perceel al dan niet, geheel of gedeeltelijk is gelegen in een overstromingsgevoelig gebied Je kan deze kaarten raadplegen via www.waterinfo.be Deze info behoort tot de informatieplicht en dient meegedeeld te worden wanneer je een pand online of via andere kanalen te koop zet, zodat de koper deze info kan raadplegen. Uiteraard wordt deze info mee opgenomen in de uiteindelijke verkoopovereenkomst.
Wat is het verschil tussen een makelaar, ontwikkelaar/promotor, aannemer?
Wat zijn Stedenbouwkundige inlichtingen/vastgoedinformatie?
Stedenbouwkundige inlichtingen of vastgoedinformatie wordt afgeleverd door de gemeente of stad waar een bepaald goed is gelegen.
Deze verstrekken informatie over de stedenbouwkundige toestand van een bepaald perceel of eigendom.
Deze inlichtingen vermelden belangrijke gegevens met betrekking tot;
- afgeleverde of lopende vergunningen,
- de bestemming van het terrein,
- eventuele aanwezige inbreuken,
- eventuele stedenbouwkundige voorschriften of beperkingen die van toepassing zijn,
Deze informatie is van vitaal belang voor vastgoedeigenaars, kopers, verkopers en vastgoedontwikkelaars, omdat het hen in staat stelt om de regelgeving en beperkingen te begrijpen die van toepassing zijn op een specifiek stuk grond of eigendom. Het kan helpen bij het nemen van weloverwogen beslissingen over het gebruik, de ontwikkeling, renovatie of verkoop van onroerend goed, rekening houdend met de geldende stedenbouwkundige regels en voorschriften.
Ik ben eigenaar/verhuurder
In welke staat kan ik mijn woning te huur stellen?
De woning moet conform zijn op het moment dat de huurovereenkomst wordt gesloten. Een woning is conform als er geen gebreken van categorie II of III zijn. Gebreken aan de minimale kwaliteitsnormen worden ingedeeld in drie categorieën, gaande van kleine gebreken tot ernstige gebreken die leiden tot mensonwaardige omstandigheden of een gevaar vormen voor de gezondheid en veiligheid van de bewoners.
De verhuurder moet de woning in een goede staat van onderhoud leveren aan de huurder.
Dat betekent proper, zonder gebreken en met toestellen die werken zoals het hoort. De woning moet kunnen dienen tot het gebruik waartoe ze is bestemd.
De verhuurder moet de huurder de onderhoudsinstructies bezorgen van technische installaties. Sommige technische installaties zoals domotica, zonneboilers, warmtepompen,… moeten op een bepaalde manier worden onderhouden. Die onderhoudsinstructies worden opgesteld door de fabrikant van de technische installaties.
Kan ik een huisdier weigeren?
Wanneer en waarom kan een verhuurder het huurcontract opzeggen?
Welke herstellingen moet ik als verhuurder uitvoeren?
Ik ben kandidaat-huurder
Ik bezoek een huurwoning via Malines Group, kan de woning mij ter plaatse worden toegekend?
Helaas is dit niet het geval. Malines-Group organiseert als vastgoedmakelaar in opdracht van de verhuurder alle bezoeken en doet de volledige afhandeling van het verhuurdossier.
Malines Group neemt geen beslissingen in het toekennen van een woning aan de kandidaat huurder. Malines Group zal alle dossiers van de kandidaat huurders verzamelen en deze voorleggen aan de verhuurder. Wanneer Malines-Group uw kandidatuur heeft mogen ontvangen en wanneer deze volledig is zal uw kandidatuur worden voorgelegd aan de verhuurder.
Van zodra Malines-Group feedback heeft mogen ontvangen van de verhuurder zal u op de hoogte gebracht worden over de beslissing van de verhuurder.
Ik heb een huurprofiel aangemaakt via de website van Malines Group, wanneer mag ik een antwoord verwachten?
Wanneer u een huurprofiel aangemaakt en verzonden heeft via de website van Malines Group trachten onze collega’s u zo snel als mogelijk te contacteren met een voorstel om een afspraak in te plannen. Ons doel is om alle aanvragen binnen een termijn van 24u (tijdens de werdagen) verwerkt te krijgen, doch in uitzonderlijk situaties kan dit evenwel iets langer duren,
bv. omwille van de vele aanvragen die moeten worden ingepland, of
bv. in het geval het goed nog bewoond is door de uittredende huurder en wij eerst een afspraak moeten bekomen van de huidige bewoner.
Wij willen u dan ook ten zeerste bedanken voor uw begrip in deze situaties.
Ik heb een huurwoning bezocht via Malines Group en wens mij kandidaat te stellen als huurder. Hoe doe ik dat?
Dit is zeer goed nieuws. U kan uw kandidatuur alvast kenbaar maken via uw huurprofiel of via mail; verhuur@malines-group.be. Wanneer uw huurprofiel nog niet volledig zou zijn kan je dit alvast aanvullen en completeren via mijn huurprofiel.be.
Hoe meer info wij van jou als kandidaat-huurder mogen ontvangen en hoe transparanter je bent in het aanreiken van informatie, des te makkelijker het voor ons is om een volledig en transparant dossier samen te stelllen omtrent uw kandidatuur met als doel de verhuurder te overtuigen om uw kandidatuur te aanvaarden.
Gezien er veel concurrentie is op de huurmarkt kan je dit best aanschouwen als een sollicitatie waarin u zichzelf als kandidaat-huurder dient te verkopen of voor te stellen.
Wij weten uit ervaring dat de kandidaat-huurders die hier het meest moeite voor doen, de grootste kans hebben om aanvaard te worden door de verhuurder.
Wij geven dit enkel als advies om uw kansen op de huurmarkt te verhogen.
Vervolgens zullen wij uw kandidatuur voorleggen aan de verhuurder die hierover zal beslissen.
Ik heb een woning TE HUUR gezien, hoe kan ik een bezoek inplannen?
Een aanvraag voor een bezoek van één van onze panden te huur kan u doen via onze website; https://malines-group.be/te-huur,
U klikt op het pand dat u wenst te bezoeken, en vervolgens vragen wij u vriendelijk om te klikken op de knop ‘ik wil een afspraak’
U wordt dan verzocht om via het platform ‘mijnhuurprofiel.be’ een huurprofiel aan te maken en door te sturen. Op die manier beschikken wij over al uw gegevens.
Wanneer u dit voltooid en verzonden heeft, wordt u zo snel als mogelijk gecontacteerd door één van onze medewerkers. Er zal zo snel als mogelijk een voorstel voor een afspraak worden overgemaakt. Bovenstaande procedure is de enige manier en tevens ook de snelste manier om een afspraak te bekomen voor een huurwoning.
Indien u meerdere panden wenst te bezoeken herhaalt u de bovenvernoemde procedure, u hoeft thans maar één maal een huurprofiel aan te maken. Indien u reeds eerder een huurprofiel heeft aangemaakt zal u dit opnieuw kunnen oproepen. U kan tevens ten allen tijde uw huurprofiel aanpassen en/of verwijderen.
Ik heb mijn kandidatuur gesteld als kandidaat-huurder, wanneer mag ik een antwoord verwachten?
Wanneer Malines-Group uw kandidatuur heeft mogen ontvangen en wanneer deze volledig is wordt uw kandidatuur voorgelegd aan de verhuurder.
Van zodra Malines-Group feedback heeft mogen ontvangen van de verhuurder zal u op de hoogte gebracht worden over de beslissing van de verhuurder.
Ik wil huren maar heb een huisdier. Mag dit?
Kan een verhuurder mijn kandidatuur weigeren?
Net zoals een huurder mag kiezen waar hij gaat wonen, heeft een verhuurder het recht om te kiezen aan wie hij verhuurt. Een verhuurder zoekt een huurder waarvan hij denkt dat hij goed voor de verhuurde woning zal zorgen en vindt het belangrijk dat deze huurder de huurprijs zal kunnen betalen. Met deze bekommernis is helemaal niets verkeerd. Een eigenaar mag dus weigeren om aan iemand te verhuren.
Uiteraard mag een verhuurder geen kandidaat-huurder weigeren op basis van bepaalde kenmerken zoals: geslacht, genderidentiteit, genderexpressie, leeftijd, seksuele geaardheid, burgerlijke staat, geboorte, vermogen, geloof of levensbeschouwing, politieke overtuiging, syndicale overtuiging, gezondheidstoestand, handicap, fysieke of genetische eigenschap, sociale positie, nationaliteit, zogenaamd ras, huidskleur, afkomst, of nationale of etnische afstamming. Een kandidaat-huurder weigeren op basis van boven vernoemde kenmerken is discriminerend.
Welke kosten moet ik nog voorzien voor de huur van een woning?
Bij de aanvang van een huurcontract moet je er als huurder rekening mee houden dat onderstaande zaken moeten zijn voldaan alvorens je de sleutel zal/kan ontvangen;
- De huurwaarborg ter waarde van 3 maanden huur,
- De betaling van de eerste maand huur,
- Het afsluiten van een verzekering/polis huurdersaansprakelijkheid,
- De plaatsbeschrijving.
Zijn de geafficheerde huurprijzen op de website inclusief kosten?
De prijzen die op de website van Malines Group worden geafficheerd zijn altijd de (ver-)huurprijzen exclusief kosten. In het geval er nog gemeenschappelijke kosten moeten worden bijgerekend zal dit specifiek omschreven staan in de omschrijving.
In sommige gevallen zitten verbruik van water, en/of elektriciteit, en/of verwarming vervat in de bijkomende kosten, in dat geval zal dit specifiek omschreven staan in de beschrijving.
Ik ben eigenaar
Kan ik een woning kopen of verkopen die niet vergund is of waarbij een stedenbouwkundige inbreuk gekend is?
Kan ik een woning kopen of verkopen wanneer deze nog verhuurd is?
Een eigendom kan gekocht of verkocht worden wanneer deze verhuurd is. De verkoop van de woning is geen geldige reden om een huurcontract op te zeggen of te verbreken ten aanzien van de huurder. Wanneer een woning verkocht wordt loopt het huurcontract gewoon door en treedt de koper of de nieuwe eigenaar in rechten en plichten van zodra hij eigenaar is geworden van het eigendom. De nieuwe eigenaar kan het huurcontract pas opzeggen vanaf dat hij eigenaar is geworden en dit enkel volgens de door de wet voorziene opzegmodaliteiten. In het geval de koper de woning aankoopt om zelf te gaan inwonen kan hij pas het huurcontract opzeggen na het verlijden van de akte mits het respecteren van een opzegperiode van 6 maanden.
In de praktijk is het meestal wel zo dat wanneer een huurder weet dat een woning verkocht is aan een koper die de woning zelf zal betrekken, de huurder meestal zelf initiatief neemt om op zoek te gaan naar een nieuwe woonst, waardoor de woning in de meeste gevallen toch vroeger beschikbaar wordt gesteld van de koper, met name de nieuwe eigenaar.
Kan ik zelf mijn notaris aanstellen voor de verkoop van mijn eigendom?
Zowel koper als verkoper hebben het recht bij de aankoop of verkoop van een eigendom een eigen notaris naar keuze aan te stellen. Het is althans aangewezen om een notaris aan te stellen die zich bevindt in de regio waar het aangekochte of verkochte goed is gelegen, omwille van het feit dat er lokale regelgevingen van toepassingen kunnen zijn waar de betreffende notarissen al dan niet vertrouwd mee zouden kunnen zijn. Zo zijn er belangrijke verschillen in wetgevingen en regelgevingen tussen het Brussels, Vlaams en het Waals gewest.
Wat als er een stookolietank bevindt op mijn eigendom dat ik wil verkopen en die niet meer in gebruik is?
Is er op het eigendom nog een stookolietank aanwezig die niet meer in gebruik is, dan is het wettelijk verplicht om deze deskundig buiten dienst te laten stellen. Een hiervoor gecertificeerde firma zal dan zorgen voor de reiniging van de stookolietank, het eventueel verwijderen van stookolieresten en vervolgens zal de tank worden opgespoten met een daarvoor voorzien schuim, of worden opgevuld met zand, of in andere gevallen worden ontmanteld en verwijderd van het goed. De firma die hiervoor instaat zal hiervan een saneringsattest of een attest van buitendienststelling opmaken. Dit attest moet worden overhandigd bij verkoop aan de koper. De notaris zal deze attesten en het overhandigen ervan ook opnemen in de verkoopakte.
Wat als mijn elektrische keuring van mijn te verkopen eigendom niet conform is?
Er is geen wettelijke basis die de verkoper verplichtingen oplegt bij de verkoop van een eigendom met niet conform keuringsverslag.
De koper is bij de aankoop van een woning met een niet conform keuringsverslag verplicht de elektrische installatie conform te maken dit ter zijne laste en een nieuwe keuring te laten uitvoeren, uiterlijk binnen de 12 of 18 maanden na het verlijden van de akte, afhankelijk van de vermelding in het keuringsattest. De kosten om een elektrische installatie conform te maken kunnen enorm variëren, bv. de afwezigheid van schema’s en plannen zijn voldoende om een niet conform keuringsattest af te leveren. Een overzicht van de inbreuken kan men terugvinden op het keuringsattest.
Welke attesten heb ik nodig om mijn woning te koop te stellen?
Nieuwbouw
Als ik een nieuwbouwwoning aankoop, wordt deze volledig afgewerkt?
De geafficheerde prijzen zijn inclusief alle afwerking volgens de budgetten opgenomen in het lastenboek, met name de nieuwbouwprojecten worden (in de meeste gevallen) schilderklaar opgeleverd, tenzij anders staat aangegeven. In het geval er staat aangegeven dat een woning of nieuwbouwproject CASCO wordt verkocht betekent dit dat het goed ruwbouw/winddicht wordt opgeleverd. In dat geval specifiëren wij uitdrukkelijk dat het gaat om de verkoop van een CASCO woning.
Hoe verloopt het betalingstraject bij de aankoop van een nieuwbouwwoning?
Hoeveel BTW en/of registratierechten moet ik nog bijrekenen voor de aankoop van een nieuwbouw?
Ik heb een nieuwbouwwoning/Project TE KOOP gezien op de website, Hoe kan ik een bezoek inplannen/meer info bekomen?
Alle info over de nieuwbouwprojecten die wij te koop aanbieden kan u terugvinden op onze website https://nieuwbouw.malines-group.be/aanbod
Op onze website kan u alle info terugvinden met betrekking tot de lopende projecten zoals de plannen en lastenboeken. Deze documenten gaat u enkel en alleen kunnen terugvinden op onze eigen website en niet op de portaalsites zoals Immoweb, Immoscoop, enz…, omdat deze websites dit niet mogelijk maken.
Nieuwbouwprojecten worden meestal verkocht op plan en omwille van veiligheidsredenen is het niet altijd mogelijk om een werf of een site ter plaatse te bezoeken. Indien u de details van een project nader wil bekijken of meer info wenst over de mogelijkheden voor de aankoop van een nieuwbouw staat onze collega die verantwoordelijk is voor alle lopende nieuwbouwprojecten u hierover graag te woord. Onze collega haar agenda staat online te raadplegen op onze website onder de rubriek “jouw nieuwbouwdroom/afspraak maken”. Zo kan u vanop afstand online een afspraak inplannen in de agenda van onze collega, dit wanneer u het best uitkomt.
Is de aankoop van een nieuwbouwwoning veilig?
De aankoop van een nieuwbouw is in veel gevallen een traject van meerdere jaren en kan in sommige gevallen een hobbelig parcours zijn. Een geruststelling is dat in België de koper van een nieuwbouwproject goed beschermd is. Zo moet een verkoper van een nieuwbouwproject aan een aantal verplichtingen voldoen ter bescherming van de koper. Zo verloopt een verkoop in nieuwbouw onder de Wet Breyne die bepaalt dat de verkoper bankgaranties en/of een voltooiingswaarborg moet stellen, welke de koper beschermt in geval van faling door de aannemer of ontwikkelaar. De Wet Breyne bepaalt tevens dat de verkoper pas een betalingsschijf mag opvragen op het moment dat de werken zijn uitgevoerd, wanneer een bepaalde schijf mag worden opgevraagd is ook bij wet bepaald. Zo moet een factuur voor de opvraging van schijf altijd vergezeld zijn door een ondertekende verklaring van de architect, die verklaart dat de werken zijn uitgevoerd en tevens correct zijn uitgevoerd.
Sommige ontwikkelaars kiezen ervoor om nieuwbouwwoning of appartement volledig af te werken en dan pas de akte te laten verlijden. Desgevallend is er geen Wet Breyne van toepassingen en worden er geen schijven opgevraagd. De woning wordt dan pas betaald bij akte en de koper kan vervolgens onmiddellijk beschikken over de woning. Voorafgaand aan de akte zal dan met de koper een (voorlopige) oplevering plaatsvinden.
Tevens valt een nieuwbouwwoning onder de garantie van 10 jarige aansprakelijkheid door aannemer of architect.
Kan ik genieten van verlaagd registratierecht bij nieuwbouw?
Helaas, de registratierechten die worden berekend op het grondaandeel zijn heden ten belope van 12% en komen niet in aanmerking voor verlaagde registratierechten.
Anderzijds op het gedeelte BTW verrekend op de constructiewaarde is er een tijdelijk verlaagd BTW tarief van 6% van toepassing voor projecten die hiervoor in aanmerking komen in het kader van sloop en heropbouw.
Voor de projecten die in aanmerking komen voor het tijdelijk verlaagd BTW tarief van 6% mogen de facturen voor de constructies die opgemaakt worden voor 31 december 2024 worden doorgerekend aan 6% BTW i.p.v. 21% BTW, dit onder voorwaarde dat je als koper ook aan de nodige voorwaarden voldoet.
Om als koper te kunnen genieten van de tijdelijke gunstmaartegel van 6% BTW, moet het de aankoop betreffen van de gezinswoning, met andere woorden men moet er zelf gaan wonen en men geen ander eigendom bezitten, met volgende nuance: op het moment van aankoop van het nieuwe eigendom mag men wel nog een eigendom bezitten bv. de gezinswoning of een bouwgrond, maar men moet zich wel engageren om deze te verkopen of te vervreemden, en men moet kunnen aantonen dat er een oorzakelijk verband bestaat tussen de vervreemding en de verkrijging van de nieuwe woning. Om deze verkoop of vervreemding te realiseren geeft de overheid een termijn 2 jaar na de voorlopige oplevering van het nieuwe eigendom.
Indien je de nieuwe woning aankoopt als tweede of bijkomende eigendom, of om te investeren (bv voor verhuur) betaal je 21% BTW op de constructies.
Waarom maakt men een opsplitsing tussen grond- en constructiewaarde bij nieuwbouw?
Wanneer het grondaandeel en de constructies van een nieuwbouwwoning of appartement worden verkocht door éénzelfde eigenaar of verkoper is de verkoop volledig onderhavig aan BTW.
Doch in de meeste gevallen zijn de grondeigenaar en de eigenaar van de constructies niet dezelfde en vindt er desgevallend een opsplitsing plaats tussen de grondwaarde en de constructiewaarde. In voorkomend geval betaal je registratierechten op de grondwaarde en BTW op de constructiewaarde.
Wanneer kan men genieten van 6% BTW bij aankoop van nieuwbouw?
Heden is er een tijdelijk verlaagd BTW tarief van 6% van toepassing voor projecten die hiervoor in aanmerking komen in het kader van sloop en heropbouw. Voor de projecten die in aanmerking komen voor het tijdelijk verlaagd BTW tarief van 6% mogen de facturen voor de constructies die opgemaakt worden voor 31 december 2024 worden doorgerekend aan 6% BTW dit onder voorwaarde dat je als koper ook aan de nodige voorwaarden voldoet.
Om als koper te kunnen genieten van de tijdelijke gunstmaartegel van 6% BTW, moet het de aankoop betreffen van de gezinswoning, met andere woorden men moet er zelf gaan wonen en men geen ander eigendom bezitten, met volgende nuance: op het moment van aankoop van het nieuwe eigendom mag men wel nog een eigendom bezitten bv. de gezinswoning of een bouwgrond, maar men moet zich wel engageren om deze te verkopen of te vervreemden, en men moet kunnen aantonen dat er een oorzakelijk verband bestaat tussen de vervreemding en de verkrijging van de nieuwe woning. Om deze verkoop of vervreemding te realiseren geeft de overheid een termijn 2 jaar na de voorlopige oplevering van het nieuwe eigendom.
Indien je de nieuwe woning aankoopt als tweede of bijkomende eigendom, of om te investeren (bv voor verhuur) betaal je 21% BTW op de constructies.
Wat is de betekenis van “Wet Breyne” bij de aankoop van nieuwbouw?
De Wet Breyne is er gekomen ter bescherming van de koper in een nieuwbouwproject dat in België wordt gerealiseerd. Zo moet een verkoper van een nieuwbouwproject in België aan een aantal verplichtingen voldoen ter bescherming van de koper. De Wet Breyne bepaalt dat de verkoper bankgaranties en/of een voltooiingswaarborg moet stellen, welke de koper beschermt in geval van faling door de aannemer of ontwikkelaar. Een ander belangrijk aspect van de Wet Breyne is dat de verkoper pas een betalingsschijf mag opvragen op het moment dat de werken zijn uitgevoerd.
Wanneer een bepaalde schijf mag worden opgevraagd is ook via deze wet vastgelegd. Zo moet een factuur voor de opvraging van een schijf altijd vergezeld zijn door een ondertekende verklaring van de architect, die verklaart dat de werken zijn uitgevoerd, en tevens correct zijn uitgevoerd.
Wat is de betekenis van “voorlopige oplevering” en “definitieve oplevering”? Wat is het verschil?
Wat is de rol van Malines Group bij de aankoop van mijn nieuwbouwwoning/appartement?
Welke kosten moet ik nog bijrekenen voor de aankoop van een nieuwbouwwoning?
Zijn de prijzen van een nieuwbouw vast en onveranderlijk na aankoop?
Over het algemeen zijn de prijzen van nieuwbouwwoningen vast en onveranderlijk nadat de koper het koopcontract heeft getekend. Het koopcontract bevat alle details met betrekking tot de prijs, betalingsvoorwaarden en opleveringsdatum, met specifieke melding dat de prijs vast en onveranderlijk is. Dit zorgt ervoor dat de koper beschermd is tegen eventuele prijsstijgingen tijdens de bouwperiode.
In sommige gevallen kan het echter voorkomen dat er een zogenaamde 'prijsindexering' wordt toegepast. Dit betekent dat de prijs van de woning/het appartement wordt aangepast obv inflatie of stijgende bouwkosten. Indien dit van toepassing is, staat dit ook steeds specifiek opgegeven in de verkoopovereenkomst. Deze indexering kan uiteraard enkel binnen de wettelijk voorziene calculatie worden doorgevoerd.
Over het algemeen is de prijs van een nieuwbouwwoning dus echter vast en onveranderlijk na het ondertekenen van het koopcontract, waardoor kopers meer zekerheid hebben over de kosten van hun investering.
Verhuur
Alles over een plaatsbeschrijving (PLB)
Wat is het belang van een goede plaatsbeschrijving?
Een plaatsbeschrijving is bij verhuur van een eigendom wettelijk verplicht, en vermijdt discussies in geval van schade aan het verhuurde pand bij uittrede of bij einde huurcontract.
Malines Group maakt bij intrede een zeer uitgebreide plaatsbeschrijving op van de actuele toestand van het verhuurde goed met inbegrip van de eventuele reeds aanwezige schade, dit alles wordt geïllustreerd met foto’s. Deze plaatsbeschrijving dient als basis om op terug te vallen bij eventuele schade bij uittrede.
Een correct opgemaakte plaatsbeschrijving is zowel in belang van huurder als verhuurder. Een gedetailleerde plaatsbeschrijving bewijst de staat van de woning bij het begin van de huur en beschrijft welke gebreken er al aanwezig zijn. Dat is belangrijk omdat de huurder de woning in dezelfde staat moet teruggeven. Hij zal niet verantwoordelijk zijn voor gebreken die al in de plaatsbeschrijving zijn vermeld. Als er geen plaatsbeschrijving is opgemaakt, is dat nadelig voor de verhuurder. Er wordt dan vermoed dat de huurder de woning heeft ontvangen in de staat waarin ze zich op het einde van de verhuring bevindt. Voor een verhuurder is het dan moeilijk om te bewijzen dat bepaalde gebreken door de huurder zijn veroorzaakt.
Een gedetailleerde plaatsbeschrijving is een belangrijk document in het geval uw dossier juridisch moet worden aangevochten in geval van schade.
In voorkomend geval zal een vrederechter veel waarde hechten aan een plaatsbeschrijving die is opgemaakt door een professioneel, in dit geval een neutrale partij.
Een plaatsbeschrijving kan tevens ook nuttig zijn wanneer je buren bijvoorbeeld ingrijpende werken gepland hebben, waarbij er door mogelijke trillingen schade aangericht zou kunnen worden.
Hoeveel kost een plaatsbeschrijving?
De tarieven voor de opmaak van een plaatsbeschrijving via Malines Group zijn afhankelijk van de oppervlakte van het goed. De tarieven variëren tussen € 200 en € 330 exclusief BTW, per partij.
Deze tarieven omvatten;
- de opmaak van de intredende plaatsbeschrijving,
- de opmaak van uittredende plaatsbeschrijving,
- het noteren van meterstanden,
- het organiseren van de sleuteloverdracht,
- controle van alle voorwaarden, formaliteiten en betalingen, alvorens de sleutel wordt overhandigd aan de (nieuwe) huurder.
Hoe kan de vrijgave van de huurwaarborg worden geregeld?
Malines Group gebruikt voor de vestiging van een huurwaarborg de platformen Rentio of Korfine. Via deze platformen kan een huurwaarborg snel en makkelijk worden gevestigd en worden vrijgegeven. Het gebruik van deze platformen laat Malines Group toe om controle uit te voeren op het vestigen en vrijgeven van de huurwaarborg.
De huurwaarborg wordt gevestigd op een geblokkeerde rekening op naam van de huurder. Bij vrijgave van de volledige of gedeeltelijke huurwaarborg dient een document te worden opgemaakt dat door beide partijen, huurder en verhuurder, voor akkoord dient te worden ondertekend. Na akkoord over de vrijgave wordt dit doorgegeven aan Rentio of Korfine die vervolgens het nodige zullen doen voor de vrijgave van de fondsen aan de betreffende begunstigde.
Hoe, waarom en hoeveel bedraagt de huurwaarborg?
De huurwaarborg bedraagt drie maanden huur. De huurwaarborg wordt volstort op een geïndividualiseerde geblokkeerde rekening op naam van de huurder. De opgebrachte rente wordt gekapitaliseerd ten voordele van de huurder.
De waarborg dient tot zekerheid dat de huurder de verbintenissen van de huurovereenkomst zal nakomen. Deze waarborg zal worden vrijgegeven na voorlegging van een akkoord tussen huurder en verhuurder, onder aftrek van de eventueel nog verschuldigde bedragen, de verrekening van de eventuele schade bij uittrede, of van een kopie van een rechterlijke uitvoerbare beslissing. De huurwaarborg mag niet worden aangewend tot betaling van de huurprijs of enige andere last.
In welke staat moet de huurder de woning teruggeven?
Op het einde van de verhuring moet de huurder de woning teruggeven in dezelfde staat als omschreven in de plaatsbeschrijving. Er wordt geen rekening gehouden met zaken die door ouderdom of overmacht zijn beschadigd of met gebreken die de verhuurder moet herstellen.
De huurder moet bij uittrede ervoor zorgen dat de woning niet alleen onbeschadigd en leeg is maar tevens ook proper is, althans dat de woning zich in dezelfde staat bevindt zoals ze werd ontvangen, indien dit niet het geval is heeft de verhuurder het recht de schoonmaak in rekening te brengen van de huurder en deze te verrekenen met de vrijgave van de huurwaarborg.
Kan de huurprijs worden herzien?
Huurder en verhuurder kunnen tussen de negende en de zesde maand, voorafgaand aan het verstrijken van iedere driejarige periode, overeenkomen dat de huurprijs wordt herzien.
Bij gebrek aan overeenstemming kan een vrederecht een herziening van de huurprijs toestaan indien blijkt dat de normale huurwaarde van het goed ten gevolge van nieuwe omstandigheden ten minste 20 % hoger of lager zou zijn dan de actuele huurprijs. De rechter kan tevens een verhoging van de huurprijs toestaan aan de verhuurder indien deze bewijst dat de normale huurwaarde van het goed ten gevolge van werken uitgevoerd op zijn kosten, met minstens 10 % is gestegen, met uitzondering van de werken die noodzakelijk waren om het goed in overeenstemming te brengen met de vereisten van veiligheid, gezondheid en woningkwaliteit.
Deze vorderingen kunnen slechts worden ingesteld tussen de zesde en de derde maand voor het verstrijken van de driejarige periode.
Bovendien kunnen partijen ten allen tijde overeenkomen dat de huurprijs wordt herzien omdat aan het goed energiebesparende investeringen, zijnde investeringen die de energieprestatie van het goed verbeteren, werden gedaan met uitzondering van de werken die noodzakelijk waren om het goed in overeenstemming te brengen met de vereisten van veiligheid, gezondheid en woningkwaliteit. De herziene huurprijs geldt vanaf de maand nadat de investeringen volledig zijn uitgevoerd.
Mag de huurder verfraaiings- of veranderingswerken uitvoeren aan de woning?
Of de huurder verfraaiings- of veranderingswerken mag uitvoeren wordt meestal bepaald in het huurcontract. Vaak bepaalt het huurcontract dat daarvoor toestemming van de verhuurder nodig is.
Als het huurcontract niets bepaalt, mag de huurder veranderingswerken uitvoeren om de woning aan te passen aan zijn behoeften (bv. het plaatsen van een traplift). De huurder moet er wel rekening mee houden dat hij de woning op het einde van de huur in zijn oorspronkelijke staat moet teruggeven. In principe moet hij de aanpassingen dan ook weer verwijderen, tenzij de verhuurder ermee akkoord gaat om ze te behouden. Aan de structuur van de woning mag de huurder in geen geval veranderingswerken aanbrengen zonder toestemming van de verhuurder (bv. het plaatsen van een veranda).
Vooraleer de werken worden uitgevoerd, maken huurder en verhuurder best goede afspraken over de kostprijs. Een verhuurder is niet verplicht om bij te dragen in de veranderingswerken, tenzij hij de veranderingen graag behoudt na het einde van de verhuring.
Mag de verhuurder de woning controleren op een goed onderhoud?
De verhuurder mag de woning bezoeken om te controleren of de huurder alles netjes onderhoudt en of er schade is. De verhuurder moet wel het rustig huurgenot respecteren en mag dus niet buitensporig veel langskomen. Bij private huur is het gebruikelijk dat de private verhuurder jaarlijks langskomt. Hij mag enkel langskomen op vooraf afgesproken tijdstippen. Het is de verhuurder niet toegestaan het verhuurde goed te betreden zonder toestemming van de huurder, dit kan tevens strafrechtelijk vervolgd worden als huisvredebreuk.
Moet een huurovereenkomst worden geregistreerd?
De verhuurder is wettelijk verplicht om het huurcontract te laten registreren binnen de 2 maanden na de ondertekening. Het is tevens wettelijk verplicht om de door beide partijen ondertekende plaatsbeschrijving te laten registreren.
Werkt u met Malines Group samen voor de verhuur van uw eigendom dan zal Malines Group het nodige doen voor de registratie van de betreffende stukken, dit met uitzondering van de registratie van handelshuurovereenkomsten.
Indien de huurovereenkomst en/of plaatsbeschrijving niet werd geregistreerd en uw dossier moet juridisch beslecht worden voor de vrederechter dan heeft uw huurovereenkomst en/of uw plaatsbeschrijvingen weinig of geen juridische waarde en zal de huurder in de meeste gevallen grotendeels of volledig in zijn gelijk worden gesteld ondanks alle bepalingen opgenomen in de huurovereenkomst en/of plaatsbeschrijving. Zelfs de door de wetgever bepaalde opzegmodaliteiten komen in dat geval te vervallen.
Moet een opzeg aangetekend worden verstuurd?
Om juridisch in orde te zijn en om discussies te vermijden is het aangewezen om een opzeg aangetekend te versturen. Er bestaan intussen ook mogelijkheden om een mail aangetekend te verzenden. De verzenddatum van een aangetekend schrijven verstuurd naar de andere partij geldt als juridisch bewijs van kennisgeving, ongeacht of de ontvanger dit schrijven al dan niet afhaalt/ontvangt.
Naar wie moet de opzeg worden verstuurd?
Een opzeg dient altijd te worden verstuurd naar de andere partij, huurder of verhuurder tenzij anders bepaald in het huurcontract.
Wanneer en hoe mag de huurprijs worden geïndexeerd?
De huurprijs mag jaarlijks op de verjaardag van de inwerkingtreding van de overeenkomst aangepast worden aan het cijfer van de gezondheidsindex, volgens de volgende formule:
Basishuurprijs x nieuwe index (=gezondheidsindex)
aanvangsindexcijfer
In deze formule is de aanvangsindex de gezondheidsindex van de maand die de inwerkingtreding van de overeenkomst voorafgaat.
De nieuwe index is deze van de maand voorafgaand aan de verjaardag van de inwerkingtreding van de overeenkomst.
Het verzoek van aanpassing moet schriftelijk aan de andere partij gericht worden en gaat ten hoogste 3 maanden terug, voorafgaand aan het verzoek ter zake.
Wat bij overlijden van huurder of verhuurder?
Bij het overlijden van de verhuurder neemt de huurovereenkomst niet van rechtswege een einde. Bij het overlijden van de huurder wordt de huurovereenkomst van rechtswege ontbonden op het einde van de tweede maand na het overlijden van de laatste huurder tenzij de erfgenamen van de huurder binnen die termijn de verhuurder schriftelijk hebben geïnformeerd de huurovereenkomst te zullen voortzetten.
Indien de huurovereenkomst van rechtswege is ontbonden, is aan de verhuurder een vergoeding verschuldigd van 1 maand huur.
Wat is het verschil tussen een huurcontract van bepaalde en onbepaalde termijn?
Wat met de overdracht van de meterstanden van de nutsvoorzieningen
Het afsluiten van abonnementen bij de leveranciers voor de nutsvoorzieningen (gas, water, elektriciteit,…) is ten allen tijde de verantwoordelijkheid van de huurder of de verhuurder.
Malines Group is niet gemachtigd om in naam van derden contracten af te sluiten en/of meterstanden over te dragen bij leveranciers.
Indien Malines Group door partijen wordt aangesteld om de plaatsbeschrijving op te maken zal Malines Group in de plaatsbeschrijving notitie maken van de betreffende meterstanden en een meteroverdrachtformulier opmaken en dit door partijen laten ondertekenen.
Op basis van deze meterstanden kunnen partijen het nodige doen om de meters over te dragen.
Om de overdracht bij verhuis vlot te laten verlopen werkt Malines Group samen met de partner Smooved, via welk platform men geheel vrijblijvend meters kan overdragen bij een leverancier naar keuze voor gas, elektriciteit, internet, TV, ….
De waterleverancier is nooit een vrije keuze, de watermaatschappij/leveranciers is gebonden aan de regio waarin het goed is gelegen, zo is PIDPA de waterleverancier in de regio Mechelen.
Welke werken mag de verhuurder uitvoeren aan de woning tijdens de duur van het huurcontract?
De verhuurder moet ervoor zorgen dat de huurder ongestoord in de woning kan verblijven. De verhuurder mag bijvoorbeeld niet zomaar werken uitvoeren zonder voorafgaande toestemming van de huurder. Heeft de woning tijdens de huur dringende herstellingen nodig die niet kunnen wachten tot na het einde van de huur, moet de huurder die toestaan, ook als ze voor ongemakken zorgen en zelfs als daardoor tijdens de werken een deel van de woning onbruikbaar is.
Als die werken meer dan dertig dagen duren, heeft de private huurder recht op een vermindering van de huurprijs. Maken de werken het onmogelijk om de woning te bewonen, dan kan de private huurder aan de vrederechter een ontbinding van de huurovereenkomst vragen.
Ik ben huurder
Ben ik als huurder verplicht om een brandverzekering af te sluiten?
Een huurder is wettelijk verplicht om een verzekering (huurdersaansprakelijkheid) af te sluiten voor brand- en waterschade. De huurder is namelijk aansprakelijk voor brand- en waterschade, tenzij hij kan bewijzen dat de brand niet door zijn schuld is ontstaan, bijvoorbeeld door de slechte staat van de
elektriciteitsinstallatie. Welke verzekering in geval van schade aansprakelijk is zullen de maatschappijen uiteindelijk onderling uitmaken.
Wanneer kan ik als huurder het huurcontract opzeggen?
Welke verplichtingen heb ik als huurder met betrekking tot het onderhoud van het goed?
Als huurder hebt u de plicht om het goed als een goede huisvader te onderhouden. De huurder moet de woning goed onderhouden en schoonmaken. Hij moet kleine herstellingen uitvoeren, zoals het vervangen van een kapot stopcontact of een verloren sleutel. De huurder moet ook herstellingen aan de woning uitvoeren als hij de schade zelf heeft veroorzaakt (bv. overbelasting van de trappen of een raam per ongeluk kapot slaan). Als er in de woning is ingebroken en dit te wijten is aan een fout of onvoorzichtigheid van de huurder (bv. de deur niet op slot gedaan), moet de huurder instaan voor de nodige herstellingen. Hij is ook verantwoordelijk voor de schade die zijn huisgenoten, bezoekers of huisdieren veroorzaken.
Daarnaast moet een huurder instaan voor herstellingen die nodig zijn, doordat de huurder een defect niet tijdig heeft gemeld aan de verhuurder waardoor er extra schade is ontstaan. Als de huurder kan bewijzen dat de verhuurder toch op de hoogte was van het defect, moet de huurder niet instaan voor de nodige herstellingen. De huurder moet de herstellingen altijd vakkundig (laten) uitvoeren. Als de herstellingen slecht worden uitgevoerd, is de huurder verantwoordelijk voor de schade die daardoor ontstaat.
De herstellings- en onderhoudsplicht van de huurder is beperkt tot plaatsen die bereikbaar zijn. Het gaat om plaatsen die bereikbaar zijn met een ladder van redelijke afmeting, maar niet met een steiger.
De regeling rond onderhoud en herstelling die van toepassing is op private huurovereenkomsten die sinds 1 januari 2019 worden gesloten voor woningen in Vlaanderen, kan u terugvinden via volgende link;
Ik wil een eigendom aankopen
Hoe kan ik een bod uitbrengen?
Ik heb een woning/grond TE KOOP gezien op de website, Hoe kan ik een bezoek inplannen/meer info bekomen?
Alle info over de eigendommen die wij te koop aanbieden kan u terugvinden op de website www.malines-group.be.
In het kader van transparantie zetten wij alle relevante documenten die wij op dat moment ter beschikking hebben mee online die u via de website kan raadplegen of downloaden, zoals EPC, elektrische keuring, asbestattest, stedenbouwkundige inlichtingen, enz…
Deze documenten gaat u enkel en alleen kunnen terugvinden op onze eigen website en niet op de portaalsites zoals Immoweb, Immoscoop, enz…, omdat deze websites dit niet mogelijk maken.
Kan ik zelf mijn notaris aanstellen voor aankoop van mijn eigendom?
Zowel koper als verkoper hebben het recht bij de aankoop of verkoop van een eigendom een eigen notaris naar keuze aan te stellen. Het is althans aangewezen om een notaris aan te stellen die zich bevindt in de regio waar het aangekochte of verkochte goed is gelegen omwille van het feit dat er lokale regelgevingen van toepassingen kunnen zijn, waar de betreffende notarissen al dan niet vertrouwd mee zouden kunnen zijn. Zo zijn er belangrijke verschillen in wetgevingen en regelgevingen tussen het Brussels, Vlaams en het Waals gewest.
Wat als de elektrische keuring van mijn aangekochte woning niet conform is?
De wetgever voorziet dat elke woning in Vlaanderen met een elektrische installatie moet beschikken over een conform keuringverslag waaruit blijkt dat de installatie conform is aan de voorschriften van het AREI (Algemeen Reglement Elektrische installaties). De koper is bij de aankoop van woning met een niet conform keuringsverslag verplicht de elektrische installatie conform te maken dit ter zijne laste en een nieuwe keuring te laten uitvoeren, uiterlijk binnen de 12 of 18 maanden na het verlijden van de akte, afhankelijk van de vermelding in het keuringsattest. De kosten om een elektrische installatie conform te maken kunnen enorm variëren, bv. de afwezigheid van schema’s en plannen zijn voldoende om een niet conform keuringsattest af te leveren. Een overzicht van de inbreuken kan men terugvinden op het keuringsattest.
Welke kosten moet ik nog bijrekenen voor de aankoop van een woning/eigendom?
Zijn de prijzen van de geafficheerde woningen op de website exclusief kosten?
Alle prijzen geafficheerd op de website zijn allemaal exclusief kosten.Naast de aankoopprijs zijn er verschillende andere kosten waarmee je als koper rekening moet houden. Hoeveel deze kosten bedragen zijn afhankelijk van een aantal factoren. Zo verschillen de kosten voor aankoop van een bestaand vastgoed ten aanzien van nieuwbouw of een (bouw)grond.